,
Kilka pytań o prom kosmiczny kilka pytań o prom kosmicznythe felendzers
Wiatajcie..Mam kilka pytań związanych z promami kosmicznymi..
Czy prom ląduje jak szybowiec??? A co w przypadku ,gdy coś zaklóci lądowanie??Wlączają silniki i próbują jeszcze raz???Jak to jest bo nie wiem.. No i dlaczego na orbicie prom leci czasami do góry nogami?? Pierwsze pytanie : Tak Drugie pytanie: awaryjnie w dość wczesnej fazie lądowania można zmienić miejsce lądowania i oczywiście prom ma pewne możliwości manewrowania(jak szybowiec) a jak się kończą poważne awarie to niestety widzieliśmy Trzecie pytanie : Nie, nie może włączyć silnika (głównego) bo paliwo do niego zużył przy starcie a zbiornik odrzucił ps. dokładnie jak wygląda procedura lądownia to może specjaliści sie wypowiedzą bo ja się na siłach nie czuję Kilka ciekawych informacji i szczegółów na temat promów kosmicznych NASA umieszczonych jest w tym wątku na sąsiednim forum: http://astro4u.net/y...p?topic=15883.0 (z przeprosinami za kryptoreklamę oczywiście :) ). Odpowiadając na drugie pytanie - amerykański prom w momencie lądowania nie ma paliwa na pokładzie (poza tym na silniki korekcyjne RCS), dlatego też (oraz z wielu innych powodów) nie ma żadnej możliwości zmiany miejsca lądowania (no chyba, że ten sam pas, ale z drugiej strony, co można zmienić do 15 minut przed lądowaniem bodajże). Dlatego nie można zmienić niczego w momencie, gdy prom schodzi już w atmosferę (czyli od momentu manewru deorbitacyjnego) - będą musieli lądować w wyznaczonym miejscu. Czyli jak dobrze rozumiem ląduje jak szybowiec??A jeśli tuż przy lądowaniu cos się wydarzy to ma możliwośc poderwania się i podejścia jeszcze raz bez silników?? No przecież koledzy już wytłumaczyli ładnie. jak niby miałby się poderwać bez paliwa? Czyli jak dobrze rozumiem ląduje jak szybowiec??A jeśli tuż przy lądowaniu cos się wydarzy to ma możliwośc poderwania się i podejścia jeszcze raz bez silników?? Nie ma takiej możliwości. Prom można określić jako szybowiec, ale to duży, ciężki i mało sterowny szybowiec - jego współczynnik doskonałości aerodynamicznej jest o rząd wielkości mniejszy niż tradycyjnych, współczesnych szybowców. No przecież koledzy już wytłumaczyli ładnie. jak niby miałby się poderwać bez paliwa? Tak,ale szybowce potrafią i dlatego wolałem się upewnić. Dziękuję za pomoc i wyjaśnienia wszystkim. Ja mam głupie pytanie :) Dlaczego prom kosmiczny nazywany jest "wahadłowcem"? Ma to coś wspólnego z wahadłem? Czy ma tyle samo wspolnego co koń z koniakiem? Albo ministrant z ministrem ? ;) ..albo rencisty z rentierem nazwa pochodzi od ruchu wahadłowego - tam i z powrotem ;) Na przełomie lat 70/80-tych, gdy rozpoczynał się program wahadłowców, wciąż panował duży optymizm co do dalszego podboju kosmosu. Plan był taki, że wahadłowce będą eksploatowane równie intensywnie, jak pasażerski samolot w liniach lotniczych. Flota tych pojazdów miała bez przerwy kursować tam i z powrotem (stąd nazwa wahadłowiec), dostarczając ludzi i materiały na orbitę często, tanio i bezpiecznie. Co z tego wyszło, niestety doskonale wiemy :mellow: Ten post był edytowany przez drevil dnia: 25 May 2010 - 13:48 |
WÄ
tki
|