,
Potrzebny filtr do achromatuthe felendzers
Cześć, potrzebuję pomocy w doborze filtra do mojego achromatu (Bresser Messier 152/760) Sprzęt jest dość jasny i przy foceniu DS na jasnych gwiazdach straszliwie wyłazi mi aberracja a gwiazdki są rozlane. Obecnie jestem w posiadaniu filtra Baadera UHC-S, w prawdzie nie służy on do likwidacji aberracji ale dzięki niemu jest ona mniej widoczana (poniżej zamieszczam przykładowe fotki) UHC-S daje jednak jakiś taki zielonkawy zafarb. Doradźcie mi jaki inny filtr mogę wykorzystać do fotografi DS by jednocześnie zlikwidować maksymalnie aberrację, mając jednocześnie dobrze odwzorowane kolory i dodatkowo nie przyciemnić sobie w znaczny sposób całego układu optycznego.
Załączone miniaturki
Sam przymierzam się do focenia dużym refraktorem.. Tak z ciekawości ten Twój układ to Petzwal czy zwykły achromat Fraunhoffera? Ten post był edytowany przez Mitek dnia: 07 October 2009 - 10:29 Jest to Petzwa. Ok widzę, że brak chętnych. To może tak czy ktoś z Was korzystał przy fotografi DS z filtra semi APO Baadera? Jak duży jest spadek transmisji światła z użyciem tego filtra, czy w stosunku do UHC-S semi APO będzie ciemniejszy? Teraz z innej beczki, jest jeszcze filtr UV/IR cut, czy jest sens używać go z DSLRem jeżeli tak to czy obniży poziom aberracji i jak wpłynie na kolorystykę obiektów. Jeżeli ktoś z Was miał doświadczenia z tymi filtrami to proszę niech się odezwie. Pozdrawiam Wojtek Ten post był edytowany przez wtw dnia: 07 October 2009 - 17:48 Szukam i nie mogę znaleźć. Był kiedyś na jakimś niemieckim forum piękny test ze zdjęciami wykonanymi przez większości filtrów typu minus fiolet dostępnych na rynku . Pamiętam że najlepiej wypadł FringeKiller Baadera. Bardzo dobrze ciął fiolet i nie zabarwiał obrazu . W moich archiwach znalazłem tylko takie porównanie. http://images49.fotosik.pl/211/beee34d5b034efd3.jpg Jeśli chodzi o pytanie "czy w stosunku do UHC-S semi APO będzie ciemniejszy" mimo że nie miałem styczności z semi APO i nie mam też wykresu to na 99%pewności powiem , że będzie odwrotnie. UHC-S to przecież filtr wąskopasmowy , a wszystkie minus fiolet to filtry szerokie , które blokują tylko pasma bliskie fioletu. Dla orientacji masz wykresy UHC-S i FringeKiller możesz porównać http://images44.fotosik.pl/211/0a721790f28283a4.jpg http://images40.fotosik.pl/207/43f175e771e60ed4.jpg Dla ułatwienia analizy wykresu jeszcze spektrum światła białego http://images38.fotosik.pl/207/7dedbb477079a008.jpg Ps. Zwróć uwagę na William Violet Reduction ma on bardzo podobny wykres charakterystyki jak Fringe Killer więc obraz też powinien być zbliżony. Ps.2 Znalazłem jeszcze taką fotkę testową działania Fringe Killer'a http://images49.fotosik.pl/211/b36757794b7bc74a.jpg Ten post był edytowany przez jacapa dnia: 07 October 2009 - 20:30 Chcesz focić całego DSa przez filtr? przeciez strasznie spadnie ci światło przez to. lepiej dopytaj sie jak z tym zawalczyć z kimś kto sie zna na obróbce. Dzięki Jacapa to już mi sporo mówi. Co do niemieckiej stronki o której wspomniałeś czy miałeś na myśli TO. Wg tego porównania to Fringe killer całkiem fajnie wygląda ale i ten semi APO jest też ciekawy. McArti tak zamierzam focić całego DSa:rolleyes:. Fotki, które pokazałem na początku tematu robione były z jednakowym czasem i jednakowym ISO i jak widać przy zdjęciu z filtrem pociemnienie jest ale przede wszystkim w tle bo takie zadanie ma chyba UHC-S. Skoro filtr typu semi APO czy Fringe killer przepuszcza więcej światła niż UHC-S to chyba gorzej być nie powinno. Hm no tak troszkę przemyślałem sprawę i tak się zastanawiam co się będzie działo z mgławicami, które zasadniczo świecą na czerwono lub niebiesko po potraktowaniu ich filtrem semiAPO lub Fringe killer? Ten post był edytowany przez wtw dnia: 07 October 2009 - 21:59 Chcesz focić całego DSa przez filtr? przeciez strasznie spadnie ci światło przez to. lepiej dopytaj sie jak z tym zawalczyć z kimś kto sie zna na obróbce. FrigeKiller puszcza 95% spektrum rejestrowanego przez przeciętną lustrzankę. Tnie tylko 50% z fioletowej strony całego spektrum. Czy to straszny spadek światła ? Nie wiem dokładnie jaki filtr ma na matrycy Nikon D50 , ale pewnie taki sam jak D70 http://images43.fotosik.pl/211/88a8def1e19a2060.jpg Zresztą tu na drugiej fotce widać że nie ściemnia obrazu w szerokim spektrum. Ten post był edytowany przez jacapa dnia: 07 October 2009 - 22:13 Tak, dokładnie o tej stronie myślałem. Te filtry w ogóle nie tną czerwieni do 680nm ,a nie przerobiona lustrzanka i tak rejestruje tylko do 650-670nm. FrigeKiller puszcza 95% spektrum rejestrowanego przez przeciętną lustrzankę. Tnie tylko 50% z fioletowej strony całego spektrum. Czy to straszny spadek światła ? Masz racje. Do mgławic sie niby nada. z tym, że największy kontrast ten veil ma w Blue. I własnie ten Blue dostanie w łep jak i wszystkie niebieskie gwiazdki. Galaktyki tez dostaną w łep. więc cos za coś. moja wymyslona na poczekaniu w irisie fotka z ograniczona aberracją. Załączone miniaturki Tak, dokładnie o tej stronie myślałem. Te filtry w ogóle nie tną czerwieni do 680nm ,a nie przerobiona lustrzanka i tak rejestruje tylko do 650-670nm. Jaca tylko, że ja od niedawna jestem w posiadaniu modyfikowanego Canona 300D i w tym momencie to taki filtr już chyba będzie robił różnicę. moja wymyslona na poczekaniu w irisie fotka z ograniczona aberracją. McArti może masz i racje z tą obróbką, może faktycznie dać sobie spokuj z filtrami i powalczyć z tym problemem softwarowo. Ale z drugiej strony skoro taki UHC-S trochę tą aberkę wycina to może przy zastosowaniu filtrów wąskopasmowych też coś się da z tym zrobić, na pewno trzeba się wtedy liczyć ze zmiejszoną transmisją światła i wydłużonymi ekspozycjami. Hm no tak troszkę przemyślałem sprawę i tak się zastanawiam co się będzie działo z mgławicami, które zasadniczo świecą na czerwono lub niebiesko po potraktowaniu ich filtrem semiAPO lub Fringe killer? Zależy od mgławicy , ale myślę że można uogólnić , nic się nie będzie działo. Te które świecą niebiesko to w większości w zakresie zbliżonym do H-beta i OIII czyli ok. 480-510nm . Tego filtr nie wycina. Puściliśmy mimo uszu sugestię McArti'ego o softowej redukcji aberracji , a to może być bardzo dobry trop. Jutro (już późno) poszukam bo coś chodzi mi po głowie, że widziałem bardzo dobre efekty takich zabiegów. Jeśli się nie mylę to są pluginy do PS i chyba też widziałem gdzieś akcje , a to by znaczyło że nie jest to skomplikowane. Jaca tylko, że ja od niedawna jestem w posiadaniu modyfikowanego Canona 300D i w tym momencie to taki filtr już chyba będzie robił różnicę. No to teraz to walnąłeś fazę :szczerbaty: No pewnie że robi różnicę. Jak widać z wykresów połowę tego co zyskałeś na przeróbce Canona FringKiller wytnie. Trzeba by sprawdzić inne filtry , jaką mają charakterystykę z czerwonej strony bo ten raczej odpada. No to teraz to walnąłeś fazę :szczerbaty: No pewnie że robi różnicę. Jak widać z wykresów połowę tego co zyskałeś na przeróbce Canona FringKiller wytnie. Trzeba by sprawdzić inne filtry , jaką mają charakterystykę z czerwonej strony bo ten raczej odpada. Hehe ja to potrafię :Boink: dodam tylko, że prezentowane fotki były zrobione jeszcze nieprzerobionym Canonem. Zdjęć po przeróbce wykonanych przy uzyciu mojego nieszczęsnego achromatu jeszcze nie posiadam, nie było okazji by je zrobić Tak sobie popatrzyłem na wykresy filtrów Baadera i wychodzi na to, że chyba najbardziej odpowiednim do achromatu pod względem fotografi DS byłby Contrast Booster. Załączone miniaturki Mam semi-APO Baadera, ale używam go tylko do wizuala w refraktorku F5 (np. do Księżyca). Moim zdaniem daje on najbardziej zbliżony do rzeczywistości obraz barw. Przy kręceniu ostrością ma się wrażenie, że są jakieś lekkie obwódki, ale bardziej czerwone niż fioletowe. W stosunku do innych filtrów typu "fringe killer" jest chyba najciemniejszy. Wynika to z faktu, że wycina nie tylko brzegi widma, ale też fragmenty pomiędzy podstawowymi barwami. Działa podobnie jak złożenie Contrast Boostera z IR/UV Cut jednocześnie, ale wykresy transmisji nie są identyczne (patrz poniżej). Poza tym zastosowanie dwóch filtrów zamiast jednego semiAPO da więcej szkła i mniejszą transmisję. Dzięki przerwom transmisji pomiędzy poszczególnymi barwami podstawowymi, semi APO działa trochę tak, jak trzy filtry RGB w jednym. Stąd poprawa kontrastu i dobra charakterystyka w odwzorowaniu barw. Ciężko niestety znaleźć w necie wykresy transmisji baaderowskiego semiAPO. Kiedyś był wykres na jakieś japońskiej stronie i to jest właśnie ten poniżej, po lewej: Teraz widzę jeszcze inny wykres (w zasadzie bardzo podobny) na stronie http://www.mikrofoto...tro-filter.html Oto i on: No i na koniec jeszcze wykres charakterystyki transmisji złożonych Constrast Boostera i IR/UV Cut (tu chyba nie uwzględniający faktu większej ilości szkła przy dwóch filtrach): PS. Widzę, że semi-APO niestety też ostro tnie powyżej 680 nm. Więc może sam Contrast Booster do Twoich celów byłby lepszy. Ten post był edytowany przez Lampka dnia: 08 October 2009 - 12:29 Ciężko niestety znaleźć w necie wykresy transmisji baaderowskiego semiAPO. Kiedyś był wykres na jakieś japońskiej stronie i to jest właśnie ten poniżej, po lewej: semiapofilter.jpg 2458399 semiapo.jpg Ja szukałem i za chiny japońskie nie mogłem znaleźć :szczerbaty: Zaraz wyląduje w moim archiwum tylko niech mi ktoś powie jak przy nowym silniku forum to zrobić , znaczy skopiować na dysk. Ps. O samo się zrobiło jak niechcący link wkleił mi się w cytat. :lol: Z miniaturki w poście nadal nie umiem :angry: Ten post był edytowany przez jacapa dnia: 08 October 2009 - 12:51 Też tak sobie wykombinowałem, że contrast booster byłby najlepszy ale przeglądając wczoraj sieć wpadłem jeszcze na filtry typu minus violet one też nie wycinają czerwieni tylko ciekawe w jakim stopniu redukują niebieskie otoczki. Muszę jeszcze pogrzebać może znajdę jakieś fotki a na razie lecę do pracy, druga zmiana niestety. Znalazłem w sieci takie zdjęcie znajduje się ono na tej stronie na samym początku, jest podpisane, że zostało wykonane 4 calowym achromatem z użyciem filtra minus violet tyle że przy użyciu astrokamerki a nie Canona. Efekt jest chyba całkiem niezły. Znalazłem jeszcze w sieci wykres transmisji dla filtra Lumicona minus violet. Załączone miniaturki |
WÄ
tki
|