,
Co sądzicie o planach nowych rakiet NASA? Jakie macie zdanie na ten temat?the felendzers
Wogóle bardzo ciekawy jest to temat, dlatego że Każda z rakiet Ares wyróżnia się Tzn Ares I jest ciekawa pod względem tego moim zdaniem że Jako pierwszy człon ma być użyty silnik SRB co jest raczej dziwne w konstrukcjach rakiet, bo silniki te są wykorzystywane jako silniki pomocnicze, ale nie jako główne człony napędowe. Z powodu tego że niemożna go wyłączyć i sterować siła ciągu podczas lotu, co mnie bardzo ciekawi bo rakiety z tego co wiem zmniejszają siłe ciągu na pewnej wysokości z powodu zbyt dużych przeciążeń.
Natomiast Ares V jest ciekawy pod tym względem że nawiązuje swą wielkością do Saturn V i co mnie ciekawi w tym projekcie masa startowa tej rakiety ma być ok 3350 ton, czyli ok 450 ton będzie cięższy od Saturna a tym samym będzie musiał mieć większy ciąg, A ma startować z tych samych platform startowych co Saturn V. Zmierzam do tego że te platformy były konstruowane z myślą o rakiecie Saturn V, czyli na mniejsze siły startowe. Co ciekawe w tym jest czy te platformy były przewidziane na większe o tyle siły czy będą musieli je wzmacniać? :) Transportery gąsiennicowe pozostają te same, platforma startowa zapewne będzie wzmocniona, podobnie zmieni się wieża obsługi(jej wysokość i liczba poziomów obsługowych). Dzięki zastosowaniu stopni 5-cio segmentowych SRSB, konstrukcja Aresów znacznie się uprości. Człony te już przetestowano, dlatego główny wysiłek skupi się na budowie struktury nośnej drugiego i trzeciego stopnia. Silniki RS68 również są gotowe (stosowane są w rakiecie DELTA IV Heavy). Natomiast silnik J-2X to unowocześniona wersja starego J-2 z Saturna. Wszystkie te koncepcje mają na celu skrócenie faz konstrukcyjnych i zmniejszenie kosztów, równocześnie pozwoli to największy wysiłek włożyć w budowę samego statku załogowego. Dzięki zastosowaniu stopni 5-cio segmentowych SRSB, konstrukcja Aresów znacznie się uprości. Jak również i utrudni (w porównaniu do obecnie stosowanego 4. segmentowego SRB). 5 segmentów oznacza wyższą predkość i wysokość zakończenia pracy stopnia. A to zaś przekłada się na bardziej skomplikowany system odzyskiwania stopnia (są pewne problemy ze spadochronami i jakimś rodzajem wstępnego wyhamowania stopnia). Ale sądzę, że szybko NASA opracuje dobre rozwiązanie. I tak baj de łej podaje jeszcze hasło Ares IV, o którym ostatnio sie rozmawia w plotkach. Podoba się?? :) Mówiąc o uproszczeniu, miałem na myśli oszczędność czasu i kosztów, wynikającą z udoskonalenia gotowych, istniejących i wypróbowanych systemów napędu. Silniki RS68, J-2X oraz RSRB to oszczędny wybór! Mimo wszystko, taniej dodać piąty element do SRB, niż konstruować go od zera.Zatem, należy życzyć tym projektom powodzenia, z myślą o tym, byśmy mieli kolejne powody do radości, z racji powrotu na Księżyc. Załączone miniaturki Natomiast Ares V jest ciekawy pod tym względem że nawiązuje swą wielkością do Saturn V A Ares I nie nawiązuje? :szczerbaty: Jest niewiele niższy, zwłaszcza w najnowszej wersji. bo silniki te są wykorzystywane jako silniki pomocnicze, ale nie jako główne człony napędowe. W sumie to SRB przez pierwsze 120 s. wzlotu wahadłowca są ich główną siłą napędową. Mam tutaj na myśli ciąg który generują a nie ich nazwę. A ma startować z tych samych platform startowych co Saturn V. Zmierzam do tego że te platformy były konstruowane z myślą o rakiecie Saturn V, czyli na mniejsze siły startowe. Co ciekawe w tym jest czy te platformy były przewidziane na większe o tyle siły czy będą musieli je wzmacniać? Przenośne platformy startowe Saturna V trafiły na złom roku pańskiego 1975 i zastąpione lżejszymi, mniej wytrzymałymi przenośnymi platformami dla wahadłowców więc raczej o przebudowie nie ma mowy :szczerbaty: Trzeba zbudować nowe. Za to reszta wyrzutni czyli elementy takie jak podziemne komory odprowadzające płomienie i dym i wiele innych w stanie prawie niezmiennym była użytkowana przez wahadłowce i ani ich wiek, ani konstrukcja, ani wytrzymałość nie powinny przeszkadzać w tym aby z wyrzutni LC-39A startowały Aresy V. Żle się wyraziłem chodziło mi o platformy startowe czyli pad 39A i pad 39B :) a nie o tzw LUT, one poszły faktycznie na żyletki po locie Apollo-Sojuz. A wiecie może jaki będzie mniej więcej ciąg pierwszego członu z dwoma SRB Aresa V. Wertowałem ostatnio strony NASA i nie znalazłem na ten temat wzmianki. PAD 39-A i B to numeracja stanowisk startowych, czyli całej betonowej struktury, na której ostawiana jest samojezdna platforma z rakietą. Ares-V będzie miał ciąg startowy większy od rakiety Saturn-V . Dwa silniki RSRB - 2 x 1200 ton + pięć silników RS68 - 5 x 340 ton = ~4000 ton ciągu. Udźwig też będzie nieco większy, bo ma sięgać 130 ton na LEO. Dla uzupelnienia pozwole sobie dodac, ze jeszcze NASA rozmysla nad uzyciem LC 37 i LC 34 (ta druga to miejsce pożaru Apollo 1), a nawet wybudowanie nowej LC-39 C! na której ostawiana jest samojezdna platforma z rakietą. Sorry że tak łapię za słówka, ale platforma nie jest samojezdna, jest transportowana na Crawlerze :szczerbaty: A co do budowy nowej wyrzutni to chyba najrozsądniej wybudować nową LC-39C, a to dlatego że gdyby przebudowywać LC-37 i 34 to i tak 99% wyrzutni należało by zburzyć i postawić nowe elementy a koszty byłyby takie same co przy budowie nowej wyrzutni, no i droga z VABu byłaby kilkakrotnie dłuższa bo biegłaby dookoła jeziora. Jak narazie przydział wyrzutni wygląda tak: 39A - Ares V 39B - Ares I Co będzie dalej, zobaczymy... Ten post był edytowany przez Wojciech Sz. dnia: 30 January 2007 - 11:52 A co do budowy nowej wyrzutni to chyba najrozsądniej wybudować nową LC-39C, a to dlatego że gdyby przebudowywać LC-37 i 34 to i tak 99% wyrzutni należało by zburzyć i postawić nowe elementy a koszty byłyby takie same co przy budowie nowej wyrzutni, no i droga z VABu byłaby kilkakrotnie dłuższa bo biegłaby dookoła jeziora. LC - 37 jest obecnie używana np przez Delty IV, więc nie byłoby wiekszego problemu zapewnie z przystosowaniem jej do użytkowania Aresa V. LC 34 jest obecnie w ruinie, to prawda. :) --- Edyt(ka) - LC 34 nie byłoby stosowane do Aresów, ale jedynie do lotów wspomagających (jakieś testy, satelity komunikacyjne itp) dla całego programu. Tak więc pewnie przewidują całkiem niezłe strzelanie w następnej dekadzie. Ten post był edytowany przez kanarkusmaximus dnia: 30 January 2007 - 12:53 Jednak łapiesz za słówka. :huh: LC - 37 jest obecnie używana np przez Delty IV, więc nie byłoby wiekszego problemu zapewnie z przystosowaniem jej do użytkowania Aresa V. Biorąc pod uwagę rozmiary rakiet - tak, natomiast biorąc pod uwagę całą resztę - stanowczo NIE. LC-37 nie posiada wystarczająco dużych komór podziemnych (jest tylko mały tunel) oraz wystarczająco szerokiego podwyższenia, a żeby je zbudować trzeba by wszystko wyburzyć :szczerbaty: Czyżby NASA poszukiwała pomysłodawców??? :Boink: Czyżby NASA poszukiwała pomysłodawców??? :Boink: Nie bardzo zrozumiałem pytania. :szczerbaty: Mam pytanie, wiecie może co to są za części pad 39A i pad 39B tzn co tam się znajduje lub do czego one służą? Przypuszczam że być może coś związane z systemem chłodzenia wyrzutni podczas startu, ale nie jestem pewien Załączone miniaturki Prawdopodobnie są to zbiorniki powietrza stacji kompresorów. Zerknij na plan wyrzutni. Załączone miniaturki Dodaję opis do planu PAD 39A. J8-1462 HIGH PRESSURE GH2 FACILITY J8-1502 LOX FACILITY J8-1503 OPERATIONS SUPPORT BUILDING A-1 J8-1512 CAMERA PAD NO.1 J8-1513 LIQUID HYDROGEN (LH2) FACILITY J8-1553 ELECTRICAL EQUIPMENT BLDG. NO.2 (LOX) J8-1554 CAMERA PAD NO.6 J8-1563 ELECTRICAL EQUIPMENT BLDG NO.1 (RP-1) J8-1564 FOAM BUILDING J8-1565 PUMP HOUSE (RP-1) J8-1567 CABLE TERMINAL BUILDING J8-1610 WATER TANK J8-1611 FLARESTACK J8-1613 RP-1 FACILITY J8-1614 OPERATIONS SUPPORT BUILDING A-2 J8-1659 COMPRESSED AIR BUILDING J8-1703 SLIDEWIRE TERMINATION FACILITY J8-1705 SEWAGE TREATMENT PLANT NO.5 J8-1705A SEWAGE LIFT STATION J8-1705B SEWAGE EQUIPMENT BUILDING J8-1707 WATER CHILLER BUILDING J8-1708 LAUNCH PAD 39A J8-1708A TEMP. BLDG. NO. 1 (TR1-377 THRU 395) J8-1708B TEMP. BLDG. NO. 2 (TR1-396 THRU 407) J8-1708C TEMP. BLDG. NO. 3 (TR1-459 THRU 468) J8-1708D TEMP. BLDG. NO. 4 (TR1-411 THRU 414) J8-1708E TEMP. BLDG. NO. 5 (TR1-409 AND 410) J8-1708F TEMP. BLDG. NO. 6 (TR1-561 AND 562) J8-1708G TEMP. BLDG. NO. 7 (TR1-563 AND 564) J8-1708H RAINSHELTER J8-1708I TEMP. BLDG. NO. 69 (TR1-492 THRU 498, 500 AND 504) J8-1708J HAZARDOUS WASTE STAGING BUILDING/PORTABLE J8-1708K HAZARDOUS WASTE STAGING BUILDING/PORTABLE J8-1714 CAMERA PAD NO.2 J8-1753 REMOTE AIR INTAKE BUILDING J8-1768 ENVIROMENTAL CONTROL & LIFE SUPT SYSTEM J8-1811 ELECT. EQUIPMENT BLDG NO.3 (OXIDIZER) J8-1821 BEACH TRACKING SITE, NORTH J8-1856 ELECTRICAL EQUIPMENT BLDG NO.4 (FUEL) J8-1858 AZIMUTH ALIGNMENT STATION J8-1862 HYPERGOL OXIDIZER FACILITY J8-1906 HYPERGOL FUEL FACILITY J8-1956 CAMERA PAD NO.4 J8-1959A RAINSHELTER J8-1959B RAINSHELTER J8-1961 CAMERA PAD NO.3 J8-2008 GATE HOUSE J8-2009 OPERATIONS BUILDING NO.1 J8-2010 SEWAGE TREATMENT PLANT NO.8 J8-2204 REPEATER BUILDING NO.4 TR1-376 NASA OWNED TRAILER TR1-408 NASA OWNED BOXCAR TR1-427 NASA OWNED TRAILER TR1-428 NASA OWNED TRAILER TR1-434 NASA OWNED TRAILER TR1-435 NASA OWNED TRAILER TR1-475 NASA OWNED BOXCAR TR1-476 NASA OWNED BOXCAR TR1-501 NASA OWNED BOXCAR TR1-510 NASA OWNED BOXCAR TR1-611 NASA OWNED BOXCAR TR1-612 NASA OWNED TRAILER TR1-613 NASA OWNED TRAILER TR1-614 NASA OWNED TRAILER TR1-707 NASA OWNED TRAILER TR1-714 NASA OWNED TRAILER TR1-715 NASA OWNED TRAILER Ten post był edytowany przez jum dnia: 31 January 2007 - 18:39 I tak baj de łej podaje jeszcze hasło Ares IV, o którym ostatnio sie rozmawia w plotkach. Podoba się?? :) Rzeczywiście, oprócz plotek są również rysunki kilku wersji Ares III i Ares IV. Jest to o tyle ciekawe, że pokazane rozwiązania wydają się bardziej uniwersalne. Cóż, nie wiadomo jednak, co z tego na prawdę wyniknie, a czas leci. Załączone miniaturki Informacja o Aresie III (a rowniez i II) mnie dość zaskoczyła, więc zapuściłem żurawia w internet i znalazlem kilka informacji, z kŧórych można wywnioskować dość sprzeczne wnioski: 1. Są problemy z Aresem I i w ogóle całą '1.5' koncepcją lotu na Księżyc. 2. Ares IV sam w sobie może mieć problemy nawet z lotem Oriona na ISS. Chodzi tu szczególnie o dynamikę lotu w okolicach max Q oraz ogólnych osiągów rakiety. Z drugiej strony, za pomocą kilku sztuczek (np zastosowanie bardziej skomplikowanych sekwencji lotu i używania silników oraz czterech a nie dwoch SRB) Ares IV jest całkiem ciekawym rozwiązaniem na lot kapsuły plus ładunek na powierzchnię Księżyca. 3. NASA nadal ma jakieś problemy z 5. segmentowym SRB - niektóre propozycje Aresa III opierają się na 4. segmentowym (obecnie używanym) SRB. 4. Możliwe, że to wszystko to plotki - a mnogość rozwiązań to tylko warianty przyszłych zastosowań, gdy na Księżyc zaczną być dostarczane ładunki o różnych wymiarach i masach - czyli rakiety będą bardziej 'skrojone' pod ładunek (np. mniejszy ładunek - mniejszy wariant któregoś stopnia albo SRB dla Aresa V albo Aresa III). 5. Póki co projekt i budowa Aresa I idzie na pełnym patataj. 6. Ares IV może być rakietą nośną na misje nie księżycowe - a NEO! 7. Wciąż się pojawiają uporczywe pytania czemu Ares I a nie Atlas V? Ponoć rozwiązania techniczne z Aresa I da się prawie we wszystkie dalsze rakiety wepchnąć - dlatego jest ta rakieta w tej chwili projektowana/budowana. Pewnie i tak za dwa-trzy miesiące znów jakieś nowe rozwiązania zostaną zaproponowane. Pamiętajmy, że póki co wszystko jest na początkowej fazie budowania i projektowania, więc jeszcze sporo może się zmienić. Atlas V jest moim zdaniem konstrukcyjnie bardziej skomplikowany niż np Ares 1, co nie kwalifikuje go jako w pełni bezpieczny system nośny dla statków załogowych(zresztą, która rakieta jest bezpieczna?). W najnowszych założeniach projektów Ares III, Ares IV i Ares V widzę większe możliwości, niż w pierwotnych wersjach I i II. Zapewne chodzi o to, że Ares I z racji zupełnie innych gabarytów, nie bardzo pasuje do użytkowania stanowiska startowego 39A i B, które zdecydowanie nadaje się dla ciężkich rakiet. Ares I mógł by starować z innego (mniejszego?)stanowiska, lecz to zapewne wiąże się z dodatkowymi kosztami adaptacyjnymi. Zatem, jesteśmy świadkami fazy początkowej, kiedy ważą się rozmaite koncepcje. Która z nich przeważy, dziś nie wiadomo. |
WÄ
tki
|